Getting your Trinity Audio player ready...
|
Aprobat,
CODUL ETIC
AL PERSONALULUI CARE OFERĂ SERVICII SOCIALE
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Art.1. Codul etic cuprinde norme de conduită obligatorii în legătură cu exercițiul îndatoririlor profesionale ale personalului care oferă servicii sociale precum și principiile și valorile care stau la baza furnizării serviciilor sociale.
Art.2. Prevederile prezentului cod etic se aplică personalului care oferă servicii sociale atât la sediul Primăriei, cât și în cadrul serviciilor din subordinea acesteia.
Art.3. Normele de conduită cuprinse în codul etic sunt în concordanță cu reglementările legale în vigoare din domeniul asistenței sociale.
Art.4. Serviciile sociale oferite trebuie să răspundă nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii, limitării și depășirii unor situații de dificultate, vulnerabilitate sau dependență, pentru prezervarea autonomiei și protecției persoanei, pentru prevenirea marginalizării și excluziunii sociale și în scopul creșterii calității vieții.
CAPITOLUL II
PRINCIPIILE ȘI VALORILE CARE STAU LA BAZA
FURNIZĂRII SERVICIILOR SOCIALE
Art.5. Principiile și valorile care stau la baza furnizării serviciilor sociale sunt:
a. Principiul solidarității sociale
Comunitatea participă la sprijinirea persoanelor care nu își pot asigura nevoile sociale, pentru menținerea și întărirea coeziunii sociale.
b. Principiul universalității
Fiecare persoană are dreptul la asistență socială, în condițiile prevăzute de lege. Prin acest drept recunoaștem principiul accesului egal la serviciile sociale oferite in cadrul Primăriei Clinceni – Compartimentul de Asistență Socială.
c. Principiul subsidiarității
În mod general, principiul subsidiarității poate fi definit ca principiu regulator, așadar, dacă un angajat este capabil sa efectueze o sarcină bine, superiorul ierarhic nu ar trebui să intervină, dar poate eventual sprijini acțiunile lui.
d. Principiul planificării și furnizării de servicii sociale pe baza datelor concrete
Pentru asigurarea unor servicii de calitate care să satisfacă nevoile celor mai defavorizate categorii sociale, planificarea și furnizarea acestor servicii au la bază o bună informare privind nevoia socială pe care serviciile încearcă să o acopere, privind impactul serviciilor asupra nevoii respective și asupra vieții beneficiarilor.
e. Proximitate în furnizarea de servicii sociale
Serviciile sociale oferite vor fi adaptate nevoilor comunității sociale în schimbare, nevoilor fiecărei persoane, oricare potențial beneficiar putând accede în mod facil la aceste servicii.
f. Abordarea integrată în furnizarea serviciilor sociale
Acordarea de servicii sociale se bazează pe evaluarea completă și complexă a nevoilor solicitanților, a situațiilor de risc și criză pentru individ, familie și copil urmată de intervenția planificată asupra tuturor aspectelor problemei sociale de rezolvat.
g. Eficacitate și eficiență
Serviciile sociale oferite trebuie să fie eficace și eficiente, resursele posibile să fie corect utilizate, răspunzând nevoii sociale a solicitantului pentru restabilirea echilibrului psihosocial al acestuia.
Oferirea de servicii de calitate cu costuri reduse.
h. Îmbunătățirea continuă
Primăria Clinceni prin serviciile sale are o abordare proactivă pentru satisfacerea nevoilor sociale ale comunității fiind preocupată de îmbunătățirea permanentă a calității serviciilor sociale urmărind respectarea standardelor de calitate.
i. Parteneriat
Primăria Comunei Clinceni oferă servicii sociale în parteneriat cu alți furnizori acreditați pe baza convențiilor prin care s-au stabilit de comun acord obiective comune și modalități de cooperare.
j. Orientarea spre rezultate
Serviciul social are ca obiectiv principal orientarea spre rezultate în beneficiul persoanelor deservite. Impactul serviciilor sociale este monitorizat și evaluat în permanență.
Valori
a. Egalitatea de șanse
Toate persoanele vulnerabile beneficiază de oportunități egale cu privire la accesul la serviciile sociale și de tratament egal prin evitarea oricăror forme de discriminare de ordin politic, economic, religios sau de altă natură.
b. Libertatea de a alege serviciul social în funcție de nevoia socială
Fiecărei persoane îi este respectată alegerea făcută privind serviciul social ce răspunde nevoii sale sociale. In situația în care unele persoane se expun riscului, serviciile sociale vor promova interesele acestor persoane și vor avea o preocupare continuă pentru bunăstarea acestora.
c. Independența și individualitatea fiecărei persoane
Fiecare persoană are dreptul să fie parte integrantă a comunității, păstrându-și în același timp independența și individualitatea. Dacă unele persoane se află într-o situație de vulnerabilitate acestea au dreptul să-și aleagă serviciul social care să le asigure starea de normalitate păstrându-și independența și individualitatea, evitând etichetarea lor ca beneficiari de asistență socială sau ca fiind diferiți de ceilalți cetățeni. Acest principiu urmărește să evite marginalizarea beneficiarilor de servicii sociale pe baza principiului că toți cetățenii, indiferent dacă necesită servicii de asistență socială sau nu, sunt ființe umane normale cu nevoi și aspirații normale.
d. Transparența și participarea în acordarea serviciilor sociale
Fiecare persoană are acces la informațiile privind drepturile fundamentale, măsurile legale de asistență socială precum și posibilitatea de contestare a deciziei de acordare a unor servicii sociale. Membrii comunității trebuie încurajați și sprijiniți pentru a fi parte integrantă în planificarea și furnizarea serviciilor în comunitate.
e. Confidențialitatea
În acordarea serviciilor sociale se impune luarea de măsuri posibile și rezonabile astfel încât informațiile care privesc pe beneficiar să nu fie divulgate sau făcute publice fără acordul persoanei în cauză.
f. Demnitatea umană
Fiecare persoană este unică și trebuie să i se respecte demnitatea.
Fiecărei persoane îi este garantată dezvoltarea liberă și deplină a personalității. Toți oamenii sunt tratați cu demnitate cu privire la modul lor de viață, cultură, credințele și valorile personale.
CAPITOLUL III
REGULILE DE COMPORTAMENT SI CONDUITĂ
ÎN ACORDAREA SERVICIILOR SOCIALE
Art.6. Complexitatea și diversitatea sistemelor de relații în baza cărora se acordă servicii sociale impune respectarea unor norme de comportament și conduită în scopul:
a. de a ghida persoana implicată în acordarea serviciilor, în momentul în care aceasta se confruntă cu dileme practice care implică o problematică etică;
b. de a asigura beneficiarii, dar și potențialii beneficiari de servicii sociale împotriva incompetenței și a neprofesionaliștilor;
c. de a reglementa comportamentul persoanelor implicate în acordarea serviciilor sociale precum și relațiile acestora cu beneficiarii, cu colegii, cu reprezentanții altor instituții sau ai societății civile.
d. de a asigura supervizare și consultanță personalului implicat în acordarea serviciilor sociale în vederea evaluării activității acestora.
Art.7. Reguli de comportament și conduită în relația client – profesionist:
1. În identificarea clientului, evidențierea, diagnosticarea și evaluarea nevoii sociale, în vederea realizării de acțiuni și măsuri cu caracter preventiv, monitorizare profesionistul:
– trebuie să manifeste disponibilitate atât față de clientul de bunăvoie, care vine din proprie inițiativă la asistentul social, cât și față de clientul involuntar ca și când asistentul social a fost trimis la client și el a inițiat intervenția, să fie dispus să asculte și să fie interesat de ceea ce îi spune clientul;
– profesionistul stabilește împreună cu clientul care este problema asupra căreia urmează să se acționeze;
– trebuie să asculte și să nu intervină decât în momentele propice;
– trebuie să inspire încredere clientului;
– trebuie să știe să-I suscite și să mențină interesul beneficiarului pentru subiectul interviului;
– să manifeste empatie, respectiv să înțeleagă ceea ce îi spune interlocutorul, să fie capabil să se pună în situația acestuia;
– să reducă, pe cât posibil, distanța dintre el și client (distanța datorată diferențelor de statut social, de cultură, de sex, etc.);
– trebuie să fie capabil de a înlătura barierele psihologice ale comunicării și să-și dea seama de mecanismele de apărare ale eului pe care clientul le utilizează pentru a ocoli răspunsurile mai sensibile și problemele care-l privesc îndeaproape;
2. În furnizarea serviciilor de informare
Informare competentă, corectă, completă, adecvată, transparentă, operativă:
– profesioniștii trebuie să ofere cel mai competent ajutor posibil, ceea ce presupune: o bună pregătire profesională, teoretică și practică, limbajul profesional trebuie să fie clar, concis la nivelul capacității de înțelegere a clientului, clientului i se vor prezenta date, avantajele și dezavantajele opțiunilor posibile, informarea trebuie să răspundă nevoilor și problemelor clientului, informarea să se facă în cel mai scurt timp de la solicitarea clientului.
3. În furnizarea serviciilor de consiliere
– consilierea se realizează în baza unui contract între serviciul public și client cu precizarea drepturilor și obligațiilor părților precum și a sancțiunilor în cazul nerespectării clauzelor contractuale;
– profesionistul face o analiză corectă și obiectivă a nevoilor și problemelor obiectului alegând strategia și metodele adecvate în rezolvarea problemelor;
– profesionistul nu face discriminări în funcție de gen, vârstă, capacitate fizică sau mintală, culoare, categorie socială, rasă, religie, limbă, convingere politică;
– profesionistul nu intră în relații de consiliere cu prieteni, colegi, cunoscuți sau rude;
– profesionistul evită transpunerea în starea emoțională a clientului; profesionistul trebuie să își controleze propriile sentimente și să își reprime propriile afecțiuni, profesionistul trebuie să asculte, să acorde atenție reală fiecărui client, să evite atitudinile superficiale și neglijente;
– profesionistul nu se va implica în relații sentimentale cu clientul;
– profesionistul pune interesul clientului mai presus de interesul său;
– profesionistul nu poate impune o decizie luată de el clientului său, profesionistul trebuie să țină seama de opțiunea clientului;
Art.8. Reguli de comportament și conduită în relația coleg – coleg.
1. Între colegi trebuie să existe cooperare și susținerea reciprocă motivat de faptul că toți angajații sunt mobilizați pentru realizarea unor obiective comune conform Regulamentului de Organizare și Funcționare, comunicarea prin transferul de informații între colegi fiind esențială în soluționarea cu eficiență a problemelor.
2. Colegii își datorează respect reciproc, considerație, dreptul la opinie, eventualele divergențe, nemulțumirii, apărute între aceștia soluționându-se fără să afecteze relația de colegialitate, evitându-se utilizarea cuvintelor, a expresiilor și gesturilor inadecvate, manifestând atitudine reconciliantă.
3. Intre colegi trebuie să existe sinceritate și corectitudine, opiniile exprimate să corespundă realității, eventualele nemulțumiri dintre colegi să fie exprimate direct netendențios.
4. Relația dintre colegi trebuie să fie egalitară, bazată pe recunoașterea profesională, pe colegialitate, pe performanță în practică și contribuție la teorie.
5. Între colegi în desfășurarea activității trebuie să fie prezent spiritul competițional care asigură progresul profesional, acordarea unor servicii sociale de calitate, evitându-se comportamentele concurențiale, de promovare ilicită a propriei imagini, de atragere a clienților, de denigrare a colegilor. Comportamentul trebuie să fie competitiv, loial, bazat pe promovarea calităților și a meritelor profesionale nicidecum pe evidențierea defectelor celorlalți.
6. În relația dintre colegi trebuie permanent promovat spiritul de echipă, deciziile fiind luate prin consens, manifestându-se deschidere la sugestiile colegilor admițând critica în mod constructiv și responsabil dacă este cazul, să împărtășească din cunoștințele și experiența acumulată în scopul promovării reciproce a progresului profesional.
Art.9. În relația angajat – reprezentanți ai altor instituții și ai societății civile.
1. Relațiile fiecărui angajat cu reprezentanții altor instituții și ai societății civile vor avea în vedere interesul clientului, al persoanei asistate, manifestând respect și atitudine conciliantă în identificarea și soluționarea tuturor problemelor evitând situațiile conflictuale, după caz procedând la soluționarea pe cale amiabilă.
2. În reprezentarea instituției în fața oricăror persoane fizice sau juridice angajatul trebuie să fie de bună credință, contribuind la realizarea scopurilor și obiectivelor serviciului.
3. Angajatul este obligat la apărarea prestigiului serviciului, în desfășurarea activității profesionale și în luarea deciziilor fiind reținut la respectarea întocmai a normelor legale în vigoare și aducerea lor la cunoștința celor interesați, pentru promovarea unei imagini pozitive a serviciului, pentru asigurarea transparenței activității instituției și creșterea credibilității acesteia.
4. Angajatul colaborează cu alte instituții în interesul clientului în scopul realizării optime a programelor și strategiilor instituției evitând dezvăluirea informațiilor confidențiale.
5. Angajatul nu poate folosi imaginea instituției în scopuri personale, comerciale sau electorale.
Sancțiuni, modul de soluționare a reclamațiilor
Art.10. Nerespectarea prevederilor prezentului cod de etică atrage răspunderea persoanei vinovate. Stabilirea vinovăției se face cu respectarea procedurilor legale în vigoare și în conformitate cu codurile deontologice specifice fiecărei profesii.
Art.11. Reclamațiile și sesizările referitoare la acordarea serviciilor sociale se înregistrează și soluționează cu respectarea procedurii stabilită la nivelul instituției în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art.12. Reclamațiile și sesizările se pot face și verbal în cadrul programului zilnic de audiențe al coordonatorului de serviciu, al primarului, stabilit prin Regulamentul intern sau în scris și adresat Primăriei.
CAPITOLUL IV
DISPOZIȚII FINALE
Art.13. Prezentul cod va fi îmbunătățit periodic dată fiind complexitatea domeniului asistenței sociale.
Art.14. Codul etic se va aduce la cunoștința beneficiarilor prin afișare la sediul Primăriei și al CDZ Clinceni, cât și prin orice alte mijloace accesibile persoanelor interesate.
Întocmit,
STAT DE FUNCȚII
NR CURENT NUME ȘI PRENUME FUNCTIA TIP CONTRACT
1 CAPASTRARU ANETA Coordonator CDZ Dispozitie nr.122/11.04.2023
2 PARIS OANA Asistent social CPS AS nr.283/2023
3 Psiholog VACANT
4 Expert servicii VACANT
5 Exoert srvicii VACANT
Coordonator serviciu,
…………………
Data: …………….
0 Comments